Hvordan bli kvitt tvangstanker og tvangshandlinger med behandling

nov 23, 2018 | Lidelser

Det hører ikke til sjeldenheten å slite med en tvangslidelse, men det er likevel mange som føler seg svært alene om det. En del føler seg flaue for tankene og handlingene sine, og vil aller helst ikke nevne det høyt. Andre er urolige for hvordan det vil utvikle seg og kanskje bli enda verre. Dersom du leser dette har du allerede tatt et skritt i riktig retning for å finne en løsning på problemet.

I vår serie om tvangslidelser tar vi for oss alt du måtte lure på om temaet. I denne andre oppfølgningsartikkelen kan du finne svar på spørsmål som «hvordan bli kvitt tvangstanker» og «hva er mulig behandling av tvangstanker».

Hva er tvangslidelser?

Tvangstanker og tvangshandlinger faller inn under samlebetegnelsene tvangslidelse, også kalt obsessiv-kompulsiv lidelse (OCD). Du kan lese mer om hva tvangstanker er og hva disse kommer av ved å lese vår introduksjonsartikkel.

Hvordan leve med en tvangslidelse?

Det er ikke alltid slik at man blir helt kvitt tvangslidelsen, men heller det at man klarer å holde den i sjakk. Det kan også ta tid å komme seg igjennom en behandling før du føler forbedring. Om du befinner deg i en situasjon hvor du lurer på hvordan du kan lære deg å leve med lidelsen enn så lenge, er dette noen gode råd:

  • Les og lær mer om tvangstanker og tvangshandlinger – Jo mer du kjenner til lidelsen, jo lettere er det å forstå den. Kanskje oppdager du til og med nye og banebrytende behandlingsmetoder underveis?
  • Bli kjent med andre – Det er mange mennesker som går igjennom det samme som deg, så hvorfor ikke møte andre likesinnede? Det kan være stor hjelp i det å snakke med mennesker som forstår situasjonen du er i, i tillegg til at det føles mindre ensomt.
  • Ikke mist tålmodigheten – Det kan være fristende å gi opp dersom du føler at du ikke har store nok framskritt. Det du må huske på er at det er en prosess å få kontroll på en tvangslidelse, og hvert lite skritt er verdt å feire.
  • Finn måter å stresse ned på – Angst og stress går gjerne hånd i hånd med tvangslidelser, og det å kunne finne måter å stresse ned på kan absolutt hjelpe. Det vil i hvert fall ikke gjøre ting verre. Utforsk ulike stressreduserende aktiviteter for å se om du kan finne noe som passer for deg.
  • Prøv ut ulike metoder – Det finnes måter du selv kan prøve å bryte med tvangstanker. Du kan for eksempel skrive disse ned, synge dem eller bruke konstruktive selvinstruksjoner.

 

Få behandling mot tvangstanker og tvangshandlinger

Dersom du er svært plaget av en tvangslidelse, lurer du nok på hvordan du blir kvitt tvangstankene eller tvangshandlingene. Kanskje har du allerede forsøkt selv, uten å lykkes. Men dette finnes det behandling for, og nedenfor er noen behandlingsalternativ:

  • Kognitiv atferdsterapi (CBT) er en samtalebehandling hvor du forsøker å finne sammenhengen mellom følelser, handling og tanker. Dette gjøres for eksempel ved å kartlegge tanke- og handlingsmønstre. Dette er en aktiv form for terapi hvor du sammen med en terapeut leter etter svarene for å kunne bryte med din tvangslidelse.
  • Eksponeringsterapi (ERP) vil si at du gradvis eksponeres for den eller de ubehagelige situasjonene du føler deg fanget av. Har du tvangstanker rundt bakterier kan ERP være at du må ta på noe «skittent» for så å vente med å vaske hendene. Det kan også være at du trener deg opp til å ikke dobbeltsjekke om utgangsdøra er låst. Hensikten er at du sakte men sikkert vil forminske angsten og samtidig ikke gjenta den rituelle adferden.
  • Intensiv OCD-behandling er en ny behandlingsmetode som ansees som banebrytende. Behandlingen går over 4 dager og er støttet av de regionale helseforetakene.
  • Legemidler – Det vil noen ganger anbefales å prøve ut medisiner parallelt med annen behandling. Det er samtidig noe som må overveies nøye da medisiner kun er en midlertidig og supplerende løsning ved tvangslidelse, og det er gjerne tilknyttede bivirkninger.

Før du setter deg inn i ulike behandlingsmetoder må du være klar over at en behandlingsmetode som fungerer for noen kanskje ikke vil være ideell for deg. Det er viktig å ta kontakt med profesjonelle for å vurdere om du faktisk har en tvangslidelse, for så å evaluere neste skritt.

Hva bør du gjøre først?

Dersom hverdagen din i stor grad påvirkes negativt av tvangstanker og/eller tvangshandlinger, kan det være lurt å vurdere profesjonell hjelp. Det første skrittet vil være å kontakte profesjonelle. Du kan for eksempel oppsøke fastlegen, som da vil kunne sende en henvisning til rette instanser. Du kan også ta direkte kontakt med Terapivakten, noe som ikke krever henvisning. Terapivakten tilbyr terapi i hjemmet ditt, enten gjennom en digital videosamtale, eller ved at en terapeut kommer hjem til deg.

Flere artikler om tvangstanker og tvangshandlinger:

 

Meld deg på nyhetsbrevet

Få en månedelig oppdatering med de seneste nyhetene, blogginnleggene og informasjon om aktuelle tilbud.
* obligatorisk
E-postformat
Krysse for alle måter du ønsker at vi kontakter deg på.
Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på lenken lengst ned i våre e-postmeldinger.
 

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

Les mer i vår blogg

Symptomer på stress – tegnene du må se opp for

Det finnes mange ulike symptomer på stress, men hvordan det gir utslag hos den enkelte vil være veldig individuelt. Psykisk stress kan ofte føre til alvorlig psykisk eller fysisk sykdom. For noen kan for eksempel fysiske symptomer på stress og angst være de mest...

Få nyhetsoppdateringer

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å holde deg oppdatert på nyheter, bloggposter og tilbud.

Du er nå påmeldt vårt nyhetsbrev.