Det er vanlig å snakke om ulike sorgfaser, og de ulike fasene kan gi seg uttrykk i forskjellige reaksjoner. Men hvilke sorgreaksjoner er vanlige gjennom sorgprosessen? Og er det noe galt med deg dersom du ikke går gjennom de vanlige reaksjonene i de ulike fasene? Før vi ser nærmere på de fire sorgfasene, er det viktig å påpeke at dette bare er en modell, ikke en fasit. Sorgen har sin egen logikk, og den går gjerne litt frem og tilbake mellom de ulike fasene.

Det er ikke gitt at du berører alle sorgfaser i din egen prosess. Vår sorgreaksjon er et uttrykk for tanker og følelser vi bærer på, og veldig ofte tar den ikke hensyn til omgivelsene. Det betyr at noen kan le i en begravelse og andre kan virke følelseskalde i enkelte situasjoner. Det finnes ingen fasitsvar på hvordan dine sorgfaser bør se ut. Men dersom sorgen ikke får et utløp, og den “setter seg fast” slik at det går utover din livskvalitet, da er det på tide å søke hjelp til å bearbeide sorgen

noen holder rundt føttene sine

4 sorgfaser mange går gjennom

I dag ser man på sorgprosessen som et samspill mellom individet og omgivelsene. Det er færre og færre som forfekter at alle sørgende må gjennom alle fasene av sorgen. Vi vil allikevel nevne de fire klassiske sorgfasene, da disse gir uttrykk for både følelser og reaksjoner som de fleste sørgende vil kjenne igjen.

Sjokkfasen

Tapet fører ofte til en sterk sorgreaksjon og varierende grader av fornektelse, lammelse eller sjokk viser seg i denne fasen av sorgen. I en slik fase er det vanskelig å akseptere det som har skjedd.

Skyld og sinne

I denne sorgfasen innser en at tapet er virkelig. Du kan kjenne på skyld for ting som har skjedd. Samtidig kan du begynne å bebreide deg selv for at du ikke foretok andre valg. Når sorgen gjelder et dødsfall kan en føle at en på en eller annen måte skulle ha forhindret dødsfallet. En kan også føle at en skulle vært mer tilstede for den døende.

Er det sorg over et familiemedlem som misbruker rusmidler, kan en tenke at en ikke har vært en god nok forelder, søsken osv. Det er også i denne fasen vi ser at helsepersonell får massiv kritikk, eller at familiefeider blusser opp. Sorgreaksjonen kommer til uttrykk som et behov for å rette sinne mot noen eller noe.

Forhandlinger

Dette er en fase der vi prøver å kjøpslå. Kanskje prøver du fortvilet å få legen til å endre på det som er uunngåelig. Kanskje ber du til en høyere kraft, og lover av hele din sjel at dersom alt går bra eller blir ordnet opp i, så skal du gi noe tilbake av deg selv.

Aksept og forløsning av sorgen

Når du klarer å akseptere situasjonen, og du klarer å bære dine egne sorgreaksjoner, vil du oppleve en forløsning av sorgen. Det betyr ikke at den aldri mer vil være vond å bære, eller at du dermed er ferdig å sørge. Men ved å akseptere situasjonen kan du gi rom for å la dine følelser komme til uttrykk. Det kan for eksempel være behovet for å le og finne på koselige ting. Eller å gråte og tilbringe tid med andre som også sørger.

en ung kvinne i høstnatur

Når trenger jeg hjelp?

Føler du at du “sitter fast i sorgen”, eller har du kanskje aldri tillatt deg selv å kjenne på følelsen av tap? Er du redd for å åpne opp for de vonde følelsene på egenhånd?

Hos Terapivakten har vi bred erfaring med å hjelpe mennesker i krise og sorg. Våre terapeuter har jobbet med både barn og voksne i ulike livskriser. Vi kan hjelpe deg videre i din sorgprosess dersom du føler at du står litt fast, uavhengig av hvilken sorgfase du føler at du er i. Ta kontakt med oss i dag, så sender vi en terapeut hjem til deg når du er klar for å komme videre i din sorgprosess.

 

Relaterte artikler:

$(document).ready(function() { $('#menu-item-29737 .sub-menu').attr('style','display:none !important'); $("#menu-item-29737").click(function() { $('#menu-item-29737 ul').slideToggle('medium'); }); });