Ensom i julen? Slik unngår du ensomhet på jul- og nyttårsaften

des 3, 2018 | Lidelser

Føler du deg ensom i julen? eller bringer julen frem vonde følelser? Det er du isåfall ikke alene om å føle. Så mange som 19 prosent svarer at de har opplevd ensomhet i julen i en undersøkelse gjennomført av Unicef. Dette er 19 prosent for mange.

Julen er tiden for å samles med nære og kjære, og ha det hyggelig i fellesskap med andre. For deg som ikke har noen, kan julen føles ekstra lang. Både i førjulstiden, romjulen og på nyttårsaften ser du andre samles og har det koselig, mens du selv sitter alene. Det er fælt nok å ha en ensom julaften, men det kan hende du også føler deg minst like ensom på nyttårsaften.

Mange eldre føler ensomhet i julen fordi de fysisk sett er alene og ikke har noen å være sammen med. Men det er også en del unge mennesker som føler seg ensomme fordi de kanskje ikke blir invitert til like mange arrangementer som sine kolleger eller venner. Ensomhet i julen rammer også barn fordi de opplever at foreldrene har en overdreven bruk av rusmidler i juletiden.

Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal takle ensomhet, og spesielt under høytider hvor fellesskap, godhet og glede er i fokus. Det finnes heldigvis grep man kan ta selv for å gjøre juletiden mindre ensom. Nedenfor kan du lese tips til hva du kan gjøre for å skape en gledelig juletid for deg selv.

Spør alle du kjenner

Er kjernefamilien blitt oppløst? Eller har du mistet alle som en gang var dine nærmeste? Det kan da være lurt å oppsøke familiemedlemmer du kanskje ikke snakker med ellers, for å unngå å være ensom i julen. De aller færreste unner andre ensomhet i julen, og de vil derfor åpne sine hjem for de som spør.

Du taper ingenting på å spørre, og du skal ikke føle skam for å oppsøke noen å feire jul med. Mange føler nettopp på denne skammen, men det gjelder å forsøke å være åpen om hva man føler og snakke med noen som kan forstå og hjelpe. Ingen skal behøve å være alene i julen, ei heller å være ensom på nyttårsaften. Den beste løsningen er å oppsøke noen å snakke med eller å være sammen med.

Benytt deg av alle kontakter du har. Tørr å ta det første steget. Dersom du ikke har noen familie, kan du spørre venner eller andre bekjente. Ensomhet i julen kan være spesielt vondt, men du kommer deg hvert fall ikke unna ensomheten med mindre du selv tar initiativ.

Delta på offentlige arrangementer

Det er også mulig å ta initiativ ved å ta del i offentlige arrangementer. Ulike organisasjoner arrangerer hver jul middager eller gaveutdeling for mennesker av alle aldere. Disse arrangementene holdes for samfunnets mindre heldige, mennesker med rus- eller alkoholproblemer, folk uten et hjem eller rett og slett de som er alene i julen av ulike grunner. Det er åpent for alle å delta.

Slike arrangementer finnes i de fleste lokalsamfunn. Et enkelt søk på Google eller på en annen søkemotor vil mest sannsynlig gi deg den informasjonen du trenger om arrangementer i ditt nærområde. Her får du da muligheten til å ha en liten julefeiring, selv om du selv ikke har noen å feire med. Du kan bli kjent med nye mennesker og møte andre som er i samme situasjon. Ta del i det du kan, der du bor.

Delta på ulike offentlige arrangementer for å unngå ensomhet i julen

Hjelp andre med å være mindre ensom i julen

Det er også mulig å melde seg som frivillig til de typene arrangementer som er nevnt ovenfor. Da kan du være med å lage mat eller samle inn gaver som deles ut til barn i familier hvor midlene ikke alltid strekker til. Flere frivillige organisasjoner arrangerer også besøk på eldrehjem, sykehus eller kanskje på et mottakssenter for flyktninger. Her kan du rett og slett være godt selskap for folk som ellers ikke har mange besøkende innom.

Selv om du selv føler på ensomhet i julen, kan du gjøre noe med dette ved å være med på å glede andre uheldige sjeler. Samtidig gjør du deg selv nyttig. Dette kan ofte bidra til å skape bedre selvfølelse og eliminere vonde tanker og følelser. Du får også mulighet til å bli kjent med nye mennesker, både blant de som deltar og de andre som også arbeider som frivillige.

Unn deg selv en reise

Når du ser «alle andre» samles og har det hyggelig i fellesskap, kan du føle deg ekstra ensom i julen. Derfor kan det være lurt å reise vekk og komme seg bort for å oppleve noe nytt, spennende og hyggelig for seg selv. Det finnes mange steder man kan reise til og som er spesielt gode reisemål for folk som reiser alene.

Kanskje du møter noen andre hyggelige mennesker? Eller at du endelig får tid til å lese boken du kjøpte for et par måneder siden? Å reise alene kan også gi deg muligheten til å bli bedre kjent med deg selv. Du får virkelig kjent på hvordan du trives i ditt eget selskap og kanskje du til og med ender opp med å prøve noe nytt du alltid har hatt lyst til å prøve?

Unn deg selv en reise i julen og over nyttårsaften, du vil garantert ikke angre. Med vinterens mørketid kan det også føles ekstra ensomt og trist i juletiden. En reise til varmere strøk og sollys kan derfor være en god idé for å lette på sinnsstemningen.

Snakk med noen om ensomheten

Hvis du føler deg veldig ensom i julen, eller i livet generelt, og du ikke klarer å se noen løsning, bør du oppsøke hjelp. Dette er et reelt problem som det er viktig å ta tak i for å ha et godt liv.

Ta gjerne kontakt med Terapivakten for profesjonell og privat hjelp. Det skal ikke være vanskelig å finne noen å prate med. Du kan få hjelp direkte fra din egen stue – enten ved at en av våre terapeuter kommer hjem til deg, eller via digitale videosamtaler. Dette kan redde deg fra enda en ensom juletid.

 

Flere artikler om ensomhet:

Meld deg på nyhetsbrevet

Få en månedelig oppdatering med de seneste nyhetene, blogginnleggene og informasjon om aktuelle tilbud.
* obligatorisk
E-postformat
Krysse for alle måter du ønsker at vi kontakter deg på.
Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på lenken lengst ned i våre e-postmeldinger.
 

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

Les mer i vår blogg

Symptomer på stress – tegnene du må se opp for

Det finnes mange ulike symptomer på stress, men hvordan det gir utslag hos den enkelte vil være veldig individuelt. Psykisk stress kan ofte føre til alvorlig psykisk eller fysisk sykdom. For noen kan for eksempel fysiske symptomer på stress og angst være de mest...

Få nyhetsoppdateringer

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å holde deg oppdatert på nyheter, bloggposter og tilbud.

Du er nå påmeldt vårt nyhetsbrev.