5 faser av utbrenthet – merk deg kjennetegnene

Sep 8, 2019 | Lidelser og psykisk helse

Det finnes flere faser av utbrenthet. Utbrenthet er en tilstand som gradvis sniker seg på. Det er kanskje ikke enkelt å merke det. Men ved å være klar over hvilke tegn du skal se etter, kan du unngå at det går for langt.

I verste fall kan utbrenthet ende med sykemelding og at du blir nødt til å legge vekk alle planer. Her kan du lese mer om de ulike fasene av utbrenthet. Med kunnskap om symptomer på utbrenthet kan du vite når du må være obs på at det faktisk skjer.

Fase 1

I den første fasen blir det veldig tungt å gå på jobb. Du mister lysten på å jobbe og føler at det er mer et slit enn det er givende. Dette er det første tegnet på at ting ikke er som de skal være. Stressnivået begynner å nå alvorlige høyder.

Du vet kanskje ikke helt hvorfor du føler du på denne måten. Det er bare noe som ikke stemmer helt uten at du klarer å forklare eller forstå hva det er. Kanskje du til og med gruer deg for å gå på jobb. Samtidig blir små hinder i hverdagen svært problematiske å løse. Noen ganger kan disse føles helt umulige.

Fase 2

De små hindrene blir til store problemer. Du mister kontroll over hverdagen din. Dette kan føre til at du blir usikker på hvor du skal rette oppmerksomheten og føler at uansett hva du gjør så blir det ikke godt nok. Kanskje du går rundt med følelsen av at du ikke strekker til, hverken på jobb eller på privaten.

Dette kan medføre mye frustrasjon og sinne, og samtidig videre føre til at du får svært dårlig samvittighet. Den dårlige samvittigheten kan til slutt spise deg opp. Dersom det har gått så langt, bør du ta dette faresignalet på alvor.

Ikke bare tenk at “det går over”, men jobb med å bearbeide følelsene.

Fase 3

I denne fasen er det ikke lenger bare tankene som sier ifra. Kroppen blir også sliten av den ekstra belastningen. Fase 3 er kanskje den mest kritiske fasen av alle de fem faser av utbrenthet. Det er fordi du virkelig bør ta det på alvor når selv kroppen sier ifra at nok er nok. De fysiske symptomene kan være:

  • Verk i nakke og skuldre
  • Hodepine
  • Hjertebank
  • Vektnedgang eller vektoppgang
  • Problemer med magen og tarmsystemet
  • Trøtthet og søvnproblemer
  • Manglende energi
  • Svimmelhet

 

På grunn av de fysiske symptomene kan det hende du havner i en merkelig tilstand hvor kroppen er svært sliten, mens hodet og tankene surrer og går. Du føler deg kanskje våken fordi du har så mange bekymringer å tenke på samtidig, men i tillegg er kroppen tom for energi. Dette kan føre til svekket konsentrasjon og manglende tilstedeværelse i mange situasjoner.

5 faser av utbrenthet

Fase 4

Fordi energinivået går såpass opp og ned, vet du aldri hvordan dagene dine blir. Du aner ikke om du vil våkne opp om morgenen og føle deg full av energi og klar for en ny dag, eller om du våkner motløs med en grå sky hengende over hodet.

Dette går utover selvbildet som nå virkelig blir satt på prøve. Du har ikke lenger overskudd til å være sosial. Når du først er i sosiale settinger er du nokså uengasjert. Du føler kanskje heller ikke at du at du fortjener det, fordi du konstant har dårlig samvittighet for alt du føler du ikke rekker over eller ikke strekker til med. I denne fasen er det svært viktig med påminnelser om at du er bra nok som du er.

Det kan fort bli slik at du setter deg selv og dine behov til side. Du prøver så godt du kan å være der for andre og gjøre pliktene dine for å blidgjøre alle andre hele tiden. Det du glemmer eller velger å igonere er din egen helse og dine behov.

Fase 5

I denne siste fasen kan du ikke lenger overse de fysiske smertene. Disse blir sterkt forverret. I tillegg blir immunforsvaret og psyken alvorlig svekket. Det kan hende du opplever en forkjølelse som varer i måneder eller stadig oftere har omgangssyken. Følelsene kan ta overhånd og tårene sitter løst, samtidig som latteren uteblir fra hverdagen. Du blir spist opp av din egen samvittighet, og du føler deg kanskje helt ubrukelig. I tillegg kan det hende du føler deg tom innvendig, og at du har mistet deg selv og den du er.

Du føler kanskje at du bare er en passasjer i ditt eget liv. At du bare sitter å ser på at livet farer av gårde.

Mange opplever depresjon, men du kan også oppleve symptomer på angst på grunn av alle bekymringene du går og kverner på. Samtidig kan det hende du føler deg ensom fordi du ikke har overskudd til å delta på sosiale arrangementer. I denne fasen er det også vanlig at mange blir sykemeldte fordi det har gått for langt. Kroppen sier rett og slett stopp og kollapser.

Unngå sykemelding i tidlige faser av utbrenthet

For å unngå sykemelding er det viktig at du tar tegnene på utbrenhet på alvor. Ved å ha kunnskap om kjennetegnene ved de ulike fasene av utbrenthet, kan du unngå at det går for langt. Når du merker at det begynner, bør du oppsøke hjelp.

Terapivakten kan hjelpe deg med å takle hverdagen og de negative følelsene på en sunn måte. Vi arbeider ikke bare med å behandle symptomene, men også årsakene til at du har havnet i den situasjonen du nå er i. Slik finner vi ut hva det er som egentlig er i veien og som gjør at du mistrives på jobb eller ellers i livet.

Sammen med deg hjelper vi deg også med veien videre. Vi veileder, gir råd og støtte når du trenger det som mest. Ta kontakt i dag for å få den hjelpen du trenger.

 

Relaterte artikler:

Meld deg på nyhetsbrevet

Få en månedelig oppdatering med de seneste nyhetene, blogginnleggene og informasjon om aktuelle tilbud.
* obligatorisk
E-postformat
Krysse for alle måter du ønsker at vi kontakter deg på.
Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på lenken lengst ned i våre e-postmeldinger.
 

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

Les i vår blogg