fbpx

Indre uro – hvilke symptomer gir det og hvordan takle det?

Mar 27, 2020 | Lidelser og psykisk helse

Tider med usikkerhet kan skape mye indre uro. Store omveltninger i livet kan for mange gi opplevelse av indre uro, og i noen tilfeller også føre til angst. Uro i kroppen kan også ha en sammenheng med hvordan du har det med deg selv og livet ditt. Lette angstsymptomer og uro er ikke uvanlig, og det er absolutt mulig å takle mye av dette på egenhånd ved hjelp av enkle teknikker.

Hva er årsaken til indre uro?

Indre uro kan skyldes mye. Det vil være svært individuelt hva som forårsaker at du føler på denne måten. For mange mennesker er trygghet og forutsigbarhet det som skaper harmoni i livet. Uten dette vil mange oppleve at de ikke trives med sitt eget liv.

Utrygghet i hverdagen kan være forårsaket av bekymring om fremtiden.

Dette kan dreie seg om boligen, jobben, ens egen eksistens, familien, store hendelser som snart skal skje, men også ting som muligens kan skje uten at man vet det med sikkerhet. Ved usikre tider, ved for eksempel et økonomisk krakk eller ved sykdomsutbrudd som vi opplever i disse tider med Koronaviruset, kan fremtiden oppleves usikker. Dette kan igjen gi en opplevelse av indre uro.

En slik uro kan også skyldes ensomhetlav selvfølelse og dårlig selvtillit, som igjen kan gi en opplevelse av skam. Kanskje du ikke føler deg elsket, eller på andre måter er preget av vonde opplevelser fra barndommen? Eller kanskje du ikke klarer å finne en mening i livet ditt akkurat nå? Alt dette kan bidra til en opplevelse av indre uro i kroppen og sinnet.

Indre uro i kroppen kan gi bekymring og angst

Vanlige symptomer på uro i kroppen

Alle opplever indre uro forskjellig, men felles hos de fleste er bekymring og angst. Selv om uroen sitter i hodet, kan det også kjennes i kroppen. Her er noen vanlige symptomer på både uro i kroppen og i sinnet:

  • Du sover dårlig om natten og føler deg ofte trett og uopplagt
  • Du opplever konsentrasjonsvansker og en følelse av å ikke strekke til
  • Du er ikke fornøyd med deg selv eller livet ditt, og føler deg ofte nedtrykt
  • Du blir ofte oppfarende, sint og irritert, gjerne over bagateller
  • Du er rastløs og kjeder deg fort
  • Du plages av mageproblemer, som forstoppelse eller diaré
  • Du føler deg ofte nervøs og engstelig
  • Du kjenner på verking i kroppen og i hodet, samt muskelspenninger i kjeve, skuldre og nakke

 

Hvordan takle indre uro?

Indre uro kan oppleves som overveldende når det står på. Det er ikke alltid like lett å vite hvordan du skal takle det, men det finnes teknikker du kan prøve på egenhånd.

  • Engasjer deg i noe som betyr noe for deg
  • Grip sjansene som kommer din vei og prøv å ta ting som de kommer
  • Benytt deg av pusteteknikker- og øvelser
  • Lag en dagbok for å kartlegge følelsene dine, slik at du får mer oversikt over problemstillingene
  • Legg vekt på å skape gode og sunne relasjoner i livet
  • Ta vare på kroppen gjennom mosjon og sunn mat
  • Forsøk å snu tankemønsteret ditt, finn alternative måter å tenke på
  • Vær tålmodig med deg selv, men vær konsistent
  • Meditasjon

 

Disse teknikkene kan hjelpe deg med å takle uroen du føler i kroppen og hodet.

Noen ganger kan det likevel føles utfordrende å finne veien ut av angst og uro på egenhånd, og du kan ha nytte av profesjonell hjelp.

Søk hjelp for å takle indre uro

Hvis du føler at du ikke takler indre uro på en god måte på egenhånd, er det helt iorden å søke hjelp. Ofte oppleves bekymringene dine større enn de egentlig er, og som regel finnes det løsninger som kan lindre både de vonde tankene og grublingen. Gjennom terapi med en erfaren og kompetent terapeut kan du enklere få hjelp til å bli kvitt mange av de utfordrende tankene.

Terapivakten tilbyr hjemmeterapi gjennom besøk i din egen stue eller gjennom videosamtaler. Ta kontakt i dag for å få hjelp med din indre uro.

Relaterte artikler:

Meld deg på nyhetsbrevet

Få en månedelig oppdatering med de seneste nyhetene, blogginnleggene og informasjon om aktuelle tilbud.
* obligatorisk
E-postformat
Krysse for alle måter du ønsker at vi kontakter deg på.
Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på lenken lengst ned i våre e-postmeldinger.
 

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

Les i vår blogg

Hvordan bruke ferien til å finne tilbake til hverandre

Dette året har gitt oss mange nye utfordringer. Våren startet med unntakstilstand i landet, noe som førte til endret hverdag for de fleste. Mange måtte ha hjemmekontor, og den sosiale hverdagen ble så å si kuttet ut for en periode. Dette betydde mer tid hjemme. Mange...