Utbrenthet er en lidelse som rammer mange yrkesaktive i dag, og kjennetegnes av en rekke symptomer som påvirker oss både fysisk og psykisk. NHI beskriver utbrenthet som en normal stressreaksjon og ikke en egen diagnose.

Siden depresjon, sesongavhengig stemningsforstyrrelse og utbrenthet deler så mange symptomer er det vanskelig å definere hvor mange som sliter med utbrenthet i Norge i dag. Stressrelaterte sykdommer utgjør ifølge psykolog Bård Hafseng Børresen “rundt 80% av alle langtidssykemeldinger, uavhengig av yrke”.

Dette viser hvor viktig det er å forstå seg på helhetsbildet bak utbrenthet, forebyggende tiltak og stegene mot en bedre hverdag for de som allerede er rammet.

Psykiske og fysiske symptomer på utbrenthet

Hvordan vet du om den stress du føler kan klassifiseres som utbrenthet? Det er flere symptomer på utbrenthet du kan se etter, og som nevnt ovenfor kan noen også være tegn på depresjon.

Fysiske tegn på utbrenthet:

  • Hodepine
  • Svimmelhet
  • Kvalme
  • Tretthet
  • Mage- og tarmplager
  • Redusert immunforsvar

 

Psykisk tegn på utbrenthet:

  • Endring av søvnmønster
  • Mangel på matlyst
  • Mangel på energi
  • Senket livsglede
  • Overveldende negative følelser

 

Det er viktig at du tidlig oppdager symptomer på utbrenthet hos deg selv, eller hos andre, og det viktigste er å legge merke til endringer i hverdagen. Bare du vet hvordan du føler deg, og hvis du oppdager en endring av eget mønster så er det viktig at du tar tak tidlig. Det er lettere å ta tak i et problem som ikke har fått dype røtter enda.

Hvorfor blir vi utbrente?

Hverdagen kan være overveldende for mange. Vi opplever daglig stress i form av press på arbeidsplassen, i hjemmet, og blant venner og andre i omgangskretsen. Forventninger fra oss selv og andre kan skape en følelse av mindreverdighet hvis vi ikke klarer å møte dem.

I tillegg skaper sosiale medier et økt press på perfeksjonisme, noe som er vanskelig å oppnå for de aller fleste. Dette kan føre til prestasjonsangst og/eller utbrenthet. 

Utbrenthet er oftest omtalt i yrkesmessige sammenhenger. De fleste av oss føler et profesjonelt press mot å mestre egen karriere og om å utvikle oss fremover på arbeidsplassen. Å kombinere dette med et fungerende familieliv, sosiale aktiviteter og trening, blir for mange veldig vanskelig. Noen klarer å finne en balanse mellom disse tingene, mens andre blir stresset og kanskje også utbrente. 

Hva kan du gjøre for å forebygge utbrenthet?

Det viktigste du kan gjøre for å forebygge utbrenthet er å ta veldig godt vare på deg selv. Du må sette realistiske mål både på arbeidsplassen og i fritiden, samtidig som du belønner deg selv for øyeblikk hvor du mestrer mål du har satt deg.

Å ta vare på deg selv er et omfattende prosjekt. Det innebærer at du respekterer kroppen din, spiser godt og sunt, sover tilstrekkelig, holder deg aktiv og bruker nok tid ute i naturen.

I tillegg må du respektere den psykiske delen av det som gjør deg til menneske. Du har tanker og følelser som må ivaretas og respekteres. Det er ditt ansvar å tar vare på alle deler av deg selv. Du må derfor sette grenser og sørge for at du har en god balanse mellom arbeid, fritidsaktiviteter og hvile

Hvis du føler deg utbrent er det viktig at du tar det på alvor. Snakk med en venn eller familiemedlem du stoler på, eller ta kontakt med en profesjonell fagarbeider som kan veilede deg videre og gi deg spesifisert behandling for utbrenthet. Hjelpen er ikke langt unna, og det å anerkjenne problemet er det første steget i riktig retning!

 

Relaterte artikler: