fbpx

Å kjempe mot din indre kritiker

Langvarik selvkritikk kan være skadelig. Hvordan kjempe mot din indre kritiker?
Hopp til et tema i artikkelen:

Å kjempe mot din indre kritiker

Vi kjenner alle til den indre stemmen som kommer snikende og forteller oss at vi ikke duger til noe. Som forteller oss at vi ikke er bra nok. Det er din indre kritiker som fokuserer på det som har gått galt og det som kunne vært så mye bedre.

Men er den indre kritikeren en stemme som er konstant og som vi ikke kan gjøre noe med? Svaret er heldigvis nei!

Din indre kritiker kan være et utløp for dine fryktfølelser. Dette kan sees på som forsvarsmekanismer som er der for å beskytte oss fra det som er farlig. Men går det for langt, kan det fort bli selvsabotasje.

Hvordan komme i kontakt med din indre kritiker?

For å få kontakt med den indre kritikeren og finne ut hva han eller hun vil, må det litt jobb til. Du burde analysere de negative tankene som dukker opp. Er det tanker som skal følges og få leve sitt eget liv? Ligger det noe mere bak hver tanke?

Det å være til stede, meditere og være ‘mindful’ er godt. Dette kan være første steg for å få et bedre overblikk over hvem din indre kritiker er og hva han eller hun gjør. Det å være mindful handler om å være til stede i øyeblikket og skape en forståelse for egne følelser akkurat nå.

Er det frykt for å ikke være bra nok som dominerer? Kan det være frykt for å være ensom? Frykt for tap? Eller er det andre redselsfølelser som ligger til grunne for de kritiske tankene som denne indre versjonen av deg selv drar frem?

Etter hvert vil du nok få et visst kjennskap til disse tankene. Da kan du begynne å kartlegge hvorfor de er der. Veien vidre kan være å legge en plan for fremtidige møter med den indre kritiske stemmen.

Teknikker for å bli kjent med din indre kritiker

Det å skrive dagbok rundt emnet kan fungere godt. Du kan bli kjent med din indre kritiker. Du kan samtidig kartlegge for deg selv hvilke tanker som fortjener å bli værende, og hvilke som kan kasseres.

Det finnes ingen fasit på hvordan du kan skrive dagbok. Du kan bruke historier, bilder, tegninger, tankekart, tekster, dikt eller annet for å bruke egendokumentering som redskap i din indre reise. Det viktige er ikke at du gjør det ‘rett’, men at du gjør noe for å komme fremover i ditt liv.

Bestill time for terapi

Meditasjon kan hjelpe mot din indre kritiker

En annen smart teknikk du kan bruke for å bli kjent med den indre kritikeren, er å gi ham eller henne et navn. Dersom du ikke har klart å skape et skille mellom uheldig indre kritikk og den kjærlige indre stemmen som også er der, er det å gi navn en lur måte å gjøre det på.

Når du kjenner at de kritiske tankene kryper inn i bevisstheten din, er det lettere å si ‘Du, Arne Tore, nå kan du få hvile. Jeg hører at du er der. Men jeg velger å ikke høre på det du sier akkurat nå. Takk for deg.’.

Dette kan føles banalt og merkelig å gjøre, men det å personifisere den indre kritikeren vil skille deg som person fra denne kritiske stemmen. Det gjør at du lettere kan velge hvem du ønsker å lytte til i ditt liv.

‘Hva om’-leken

Den indre frykten forteller oss ofte noe i retning av ‘hva om dette går galt’. Eller ‘hva om jeg ikke får det til’. Dette er en helt normal reaksjon på nye og spennende situasjoner, men faren med slike tanker, er å ikke fullføre hele ‘hva om’-rekken.

La oss gi deg et eksempel. Du skal holde et foredrag, og er nervøs. Din indre kritiker begynner å snakke: ‘Hva om du ikke får det til?’ eller ‘Hva om du snakker for fort og for lavt?’. Hvis tankerekken stopper der, er dette tanker det kan være vanskelig å sitte med og tenke over.

Men hva skjer dersom du blir med din indre kritiker på denne reisen og leker ‘hva om’-leken helt ut til slutten?

‘Hva om du snakker for fort og for lavt?’. Ja, da må jeg se på publikum og undersøke om de får med seg det jeg sier. ‘Ja, men hva om de ikke sier ifra?’. Da må jeg håpe på at jeg gjør det beste jeg kan. ‘Hva om de ikke liker foredraget fordi de ikke hører hva som blir sagt?’. Da får de går hjem og være misfornøyd!

Hvis du ser på utgangspunktet for denne tankerekken, blir ikke utfallet noe annerledes enn det forventede utgangspunktet for den indre kritikeren. Foredraget blir holdt, og de som ikke får det med seg går hjem og er misfornøyd. Du (og den indre kritikeren) har gjort så godt dere kan, og mer er det ikke å gjøre.

Når din indre kritiker dukker opp og begynner å uttrykke negative tanker, er det mulig å gjøre dette til en konstruktiv indre samtale. Bruk disse ‘hva om’-spørsmålene til å komme fremover og se hvor farlig det faktisk kan bli.

Gi din indre kritiker beskjed om å roe seg ned

Det kan av og til føles som din indre kritiker er din verste fiende og uvenn. Det er ikke krise om du blir i overkant selvkritisk fra tid til annen.

Men en overveldende og langvarig selvkritikk kan gå utover ditt liv. Det kan skade din selvfølelse, dine evner til å overleve vanskelige tider og hvor trygg du føler at du er på deg selv.

Prøv å la din indre kritiker være med deg på den reisen det er å se deg selv utenifra. Dere vil begge to helt sikkert få en positiv opplevelse. Da vil livet få en helt ny mening!

Bestill time for terapi