fbpx

Rask psykisk helsehjelp

Jul 8, 2020 | Lidelser og psykisk helse

Ting har skjedd i rekordfart etter at Norge måtte snu opp-ned på hverdagen vår. Mange har ventet i uvisshet, vært nervøse og mange har følt seg stresset. Andre har måttet tilpasse seg helt nye dager med barn hjemme, ny struktur i både jobb og hjem, mens enkelte ikke lenger har en jobb å gå til. Dette er faktorer som påvirker oss. Det er helt normalt at vi får en reaksjon. Det er også ok å kjenne på et hav av følelser akkurat nå, og derfor er rask psykisk helsehjelp viktigere enn aldri før. 

Å søke hjelp til å håndtere utfordringer  

I løpet av livet vil man møte på oppturer og nedturer. I noen perioder føles ting overkommelig, mens andre perioder kan by på utfordringer. Utfordringer kan man komme seg gjennom, og det er noe vi kan håndtere. Men «å håndtere noe» kan tolkes veldig forskjellig, og hvordan det gjøres kan ha stor innvirkning på vår psykiske helse og livskvaliteten videre. Noen kan tenke at det betyr at man skal bite tennene sammen og kjempe videre. Noen sammenlikner sine egne problemer med andres og føler at de selv ikke har «rett» til å føle at ting er vanskelig. Mange bagatelliserer derfor egne følelser, og skyver kaoset under teppet med tanker om at det ikke er alvorlig nok.

Heldigvis finnes det en annen måte å tolke ordet «håndtere» på. Det er nemlig ingenting i ordets definisjon som sier at man må bite tennene sammen og kjempe videre på egenhånd, eller at utfordringene dine skal sammenlignes med andres problemer for å bli godkjent.

Rask psykisk helsehjelp

En måte å håndtere kaos på er å søke hjelp. Uansett hvilken type utfordring det er, om den er stor eller liten, så vil det være mulig å be om psykisk hjelp for å komme seg gjennom krisen på best mulig måte. Det kan bety at du kan ta en alvorsprat med deg selv, hvor du da kanskje vil innse at du ikke behøver å gjemme vonde følelser, stress og kaos, men heller kan få hjelp til å sortere det. Å sortere kaos som er inni oss betyr å rydde opp i følelser og tanker, forstå egne mønstre for så å komme ut sterkere.

Vi har dermed ett alternativ som er å bære på en sekk full av usortert kaos helt alene, og ett som handler om å dele og å be om hjelp. Det siste alternativet kan gir deg litt mer forståelse av kaoset og kan styrke deg slik at du kommer ut av krisen med verktøyene klare når neste utfordring kommer.

Når er man «deprimert nok»?

Mange vil kanskje spørre seg: Når er jeg stresset nok, når har jeg det kaotisk nok, når er jeg deprimert eller engstelig nok for å be om hjelp? Sannheten er at det skillet vi mennesker ofte ser for oss, den grensen som skiller deg fra nå du er «for frisk» eller «deprimert nok» for hjelp, den finnes ikke.

Vi kan se på vår mentale helse som et spekter. Livet får oss nemlig til å møte på et helt omfang av følelser og tanker, og vi beveger oss opp og ned på skalaen hele tiden. Alt fra angst til glede, varig depresjon, kortvarig tristhet, stress, dårlig selvbilde, sjalusi, forelskelse, frykt og utbrenthet til kjærlighet. Det viktigste her, og som man ofte glemmer, er at man kan søke hjelp uansett hvor man er i spekteret. Alt dette er livets gang, og terapi handler om å få hjelp til nettopp det – livets gang.

Terapi skal være tilgjengelig og trygt

Terapivakten har fokus på nettopp dette, hjelp til å håndtere livets gang og å ufarliggjøre det å få profesjonell hjelp. Vi ønsker nemlig at terapi skal være noe du ikke er redd for å oppsøke, og at det ikke skal føles tabubelagt. I tillegg er det viktig at du får det når du trenger det, og at du ikke settes på vent med vanskelige følelser som du ikke vet hvordan å bearbeide alene. Det bør være lett tilgjengelig og tilrettelagt etter akkurat dine behov. Et lavterskeltilbud for din psykiske helse.

Er det en ting denne krisen har lært oss, så er det at fleksibilitet og alternative løsninger er viktig. Vi tilbyr fremdeles å komme hjem til deg, men vi har sett at også møter over nett åpner opp for nettopp det vi ønsker og det vi kan: Tilrettelegging, tilgjengelige løsninger og rask tilgang. Vi kaller det rask psykisk helsehjelp, og det er viktigere enn noen gang.

Det er lov til å føle at ting er vanskelig, også i en tid som dette. Det er lov til å kjenne at vonde følelser du hadde før føles verre nå, og det er lov til å føle at ting rundt deg er kaos. Det er lov til å be om hjelp med en gang, uansett grunn og uansett hvor «ubetydelig» du tror dine følelser er i det store bildet. De er nemlig ikke det. De påvirker alt i ditt liv, og ditt liv er viktig.

 

Relaterte artikler

Meld deg på nyhetsbrevet

Få en månedelig oppdatering med de seneste nyhetene, blogginnleggene og informasjon om aktuelle tilbud.
* obligatorisk
E-postformat
Krysse for alle måter du ønsker at vi kontakter deg på.
Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på lenken lengst ned i våre e-postmeldinger.
 

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

Les i vår blogg

Hvordan få et bedre forhold til kjæresten?

Hvordan få et bedre forhold til kjæresten? Dette er et spørsmål mange lurer på. Noen ganger opplever man en krise i forholdet. Kanskje føler du at en lykkelig fremtid med din kjære blitt til en fjern drøm? Kanskje dere til og med har vurdert å gå fra hverandre, men...